Week 47, 48 & 49 – 13 september – 4 oktober

Het is een paar weken geleden dat we ons laatste blog schreven. We merken dat de zin om te schrijven een beetje verdwenen is. Dit is daarom ons één na laatste blog. Eind oktober verschijnt de laatste, als ons sabbatical ten einde gelopen is. Maar zover is het nog niet, we hebben nog een paar weken te gaan!

Albanië

Eerst terug naar de afgelopen weken. Ons laatste blog eindigde met de aankondiging dat we naar Albanië gingen en daar heel veel zin in hadden. Helaas is het vaak zo met dingen waar je je erg op verheugd; ze vallen een beetje tegen. Al bij binnenkomst in Albanië merkte we een ontzettend hoog campergehalte. Daarnaast constateerde wij een extreme hoeveelheid afval in de natuur. Die twee ingrediënten zorgden ervoor dat het lastig was om mooie – rustige – plekjes te vinden.

Zeker de eerste week in Albanië waren we een beetje overdonderd. Het zuiden van Albanië kenmerkt zich door prachtige helderblauwe baaitjes en Romeinse/Griekse oudheden. Hoewel dat natuurlijk prachtig is, irriteerden wij ons vooral aan het feit dat we met 20 campers op een mooi stukje strand stonden en de Albanezen hun afval overal neergooiden. We hebben er daarom niet zo goed van kunnen genieten.

De tweede week besloten we het anders aan te pakken en meer op campings te verblijven. Dat hielp! In Tirana stonden we bijvoorbeeld op een ontzettend leuke boerderijcamping waar we van de host continu groenten en eieren kregen. In Skoder stonden we op een camping met geiten die zelfs in onze camper kwamen :D. Vanaf toen hebben we er dan ook meer van kunnen genieten.

Tirana hebben we volledig te voet gedaan (bijna 20 kilometer gelopen) en fantastische bunkers bezocht die men in de jaren 70 gebouwd had. In Kruje zijn we naar de toeristische bazaar geweest, om vervolgens de constateren dat we het toch allemaal troep vonden.

En vanaf Skoder hebben een prachtige rondreis gemaakt door de Albanese alpen. Om deze rondreis te kunnen maken lieten we de bus een nachtje achter in Skoder. Vanaf daar zijn we met een bus naar Koman gegaan, vanaf waar een prachtige boottocht door de bergen gaat. Vanaf de aanmeerplek (Fierze) zijn we met een busje naar Valbone gegaan om te slapen. De volgende ochtend zijn we in 5 uur tijd van Valbone naar Theth gelopen, een afstand van 16 km met 800 meter stijging (en daling). En vanaf Theth hebben we vervolgens een lift van een local gekregen terug naar Skoder. Die lift was overigens een echte belevenis want er werd continue gestopt, bijvoorbeeld om even een paar bomen langs de weg om te hakken voor wat stookhout (wie bedenkt het haha).

Kroatië

De rondreis door de Albanese Alpen was letterlijk en figuurlijk ons hoogtepunt van Albanië en tevens onze laatste activiteit daar. Vanaf Skoder zijn we namelijk doorgereisd naar Dubrovnik in Kroatië om Adriaan’s moeder en vriend te bezoeken, die daar vakantie vierden. Van zondag tot donderdag hebben wij hen vergezeld en dat was erg leuk! Iets minder leuk was dat Adriaan en ik op maandagmiddag een voedselvergiftiging opliepen van een bordje pasta in het oude centrum van Dubrovnik. We wisten niet dat je je daar zo beroerd van kon voelen. De hele dinsdag lagen wij er dan ook van af, woensdag voelden we ons weer wat beter. Woensdag konden we helaas samen niets leuks meer doen want de bus moest even naar de garage voor een nieuwe startaccu (na 2x duwen in Albanië en Griekenland waren we daar wel klaar mee). We sloten het bezoek daarom af met een afscheidsetentje op woensdagavond, waarna we elkaar donderdagochtend weer gedag hebben gezegd.

Wij zijn vervolgens doorgereden naar het meest zuidelijke puntje van Kroatië om Sandra wat tijd en rust te geven om aan wat sollicitaties te werken. Het plekje waar we stonden was op zijn zachtst gezegd bijzonder te noemen. We stonden namelijk op het helikopter platform van een oude militaire basis. Zie hieronder wat foto’s om je een beetje een idee van de plek te geven😊.

Montenegro

Sinds zaterdag zijn we in Montenegro, het land waar wij de laatste weken van onze sabbatical gaan slijten (tenzij het plan ineens weer anders wordt 😊). Montenegro is prachtig. We verblijven op dit moment in de baai van Kotor. Gister hebben we een flink bergwandeling gemaakt om de baai van boven te kunnen bekijken. Vandaag wordt er door Adriaan gesnorkeld en bezoeken we het plaatsje Kotor. Morgen hopen we nog een wandeling te doen en daarna is het even afwachten wat het weer gaat doen, de voorspellingen zijn namelijk regen ☹.

Rond 18 oktober begint vervolgens onze terugtocht naar het noorden, waar we van 20 tot 24 oktober nog afgesproken hebben met de moeder en zus van Sandra die samen met haar twee nichtjes naar Duitsland komen.  Tot die tijd genieten nog we even van het zonnetje, want die zullen we wel moeten missen in Nederland!