Week 23 – It’s good to be back

12 – 18 april

Wat is er veel veranderd in een week tijd zeg. Zaten we vorige week nog in de stress in Sardinie omdat het eiland weer in een strenge lockdown ging, zitten we nu weer heerlijk relaxed in het zonnetje in Spanje.

De eerste borrel weer op het terras in Spanje

Voorbereiden op de bootreis

De laatste dagen in Sardinie stonden in het teken van het voorbereiden op de overtocht naar Spanje. We hadden bijvoorbeeld weer een negatieve PCR-test nodig. Dat was nog best een opgave omdat er maar een zeer beperkt aantal testlocaties (voor buitenlanders) op het eiland was. Wij konden er 3 vinden die allen op zondag niet bereikbaar waren. Maandagochtend was Sandra dan ook al vroeg wakker om te speuren naar een plekje zodat we tijdig de resultaten binnen hadden. Aangezien we nergens plek konden vinden zijn we maar gewoon naar een testlocatie gereden. Na heel lief vragen/kijken mochten we daar een test laten doen (tot grote frustratie van de mensen achter ons in de rij, wij hielden namelijk de boel gruwelijk op) die gelukkig negatief resultaat gaf.

Daarnaast moesten we het eiland nog doorsteken. We waren namelijk in het zuiden en de boot ging in het noorden. En moest er natuurlijk nog Italiaans voedsel ingeslagen worden voor de eerste dagen in Spanje. Nadat dat allemaal gelukt was zijn we dinsdagavond naar de boot gereden, hebben we tot 5 uur ’s nachts geslapen in de haven en zijn we daarna de boot opgegaan voor een 13 uur durende overtocht.

Wachten totdat we de boot op mochten

Zoals we al verwachtte waren we niet de enige camperaars op de boot. Onze Duitse en Zwitserse buren van de camping met Pasen waren er ook, net als nog een stuk of 5 a 6 busjes. Iedereen wilde zo snel mogelijk het eiland af om in Spanje weer vrij rond te kunnen bewegen.

Niet de enige camper op de boot

Thuiskomen

Eenmaal aangekomen in Barcelona voelde het echt als thuiskomen; geen wind, een taal die we aardig begrijpen en een plek die we kennen. Er viel dan ook een heleboel stress van ons af toen we woensdagavond eindelijk geparkeerd stonden in Granollers, een voorstad van Barcelona. Om even bij te komen zijn we daar 3 nachten blijven staan. Volgens mij hebben we vrijwel nooit zo lang op een gratis camperplek gestaan, maar we hadden het echt even nodig. Uiteindelijk waren we toch best een beetje uitgeput van continue op de vlucht zijn voor de wind en weten dat je niet meer welkom bent op het eiland.

De gratis camperplaats in Granollers

Granollers is overigens een ontzettend leuke stad. Het barst er van de leuke terrasjes, een gezellige winkelstraat en een super grote donderdag markt. We hadden wel gelezen dat de markt vlakbij de gratis camperplaats zou zijn, maar dat hij echt recht voor onze deur was hadden we niet verwacht. Toen we donderdag dus de gordijnen openden zagen we een heleboel kraampjes voor de deur. Super leuk en we hebben dus een hele tijd over de markt geslenterd.

Op pad door Catalonië

Zaterdag zijn we uiteindelijk doorgereden naar Girona (of Gerona). Ook weer zo’n leuke Spaanse stad, met ook weer een grote markt. Het oude centrum van Girona barst van de leuke restaurantjes en heeft een heel erg mooi fort inclusief stadsmuur waar je in kunt verdwalen. Wij hebben lekker geluncht in de stad en zijn na een paar uurtjes doorgereden naar een camping 20 minuten buiten de stad. Het was namelijk weer de hoogste tijd voor de was.

Daar zijn we vandaag dus druk mee geweest en we hebben nog een stukje gefietst (totdat Adriaan een lekke band kreeg). We zitten vlak tegen de Pyreneeën aan. De nachten zijn daardoor weer wat kouder hier, maar de natuur daarentegen prachtig. Morgen reizen we weer verder, waarschijnlijk richting Vic. Wat we daarna gaan doen weten we nog niet, daar kijken we later wel weer naar.

Koolzaad volop in bloei (recht voor onze camping)