Week 41-42 – 2 -15 aug – Anders dan gepland…

Sorry trouwe lezers, we hebben even een weekje overgeslagen. We hadden afgelopen weekend namelijk weer bezoek.

In ons vorig blog vertelde wij dat de vader van Adriaan op bezoek is geweest. Afgelopen week hadden we twee nichten van Sandra op bezoek. Zij vlogen naar Boekarest om elkaar vervolgens in de Donau Delta te ontmoeten. Het liep alleen allemaal anders dan gepland….

De Zwarte Zee

De dagen voor de komst van Gonny en Karin zijn wij rustig van Bulgarije via de kust van de Zwarte Zee omhoog gereisd. In verband met de warmte leek het ons fijn veel verkoeling te kunnen zoeken dus zijn we veel aan de zee verbleven. Het barst in Roemenië van de mooie strandplekjes waar wij met onze camper konden staan, dus daar hebben we heerlijk van genoten. We zijn zelfs nog op een soort van “Lloret del Mar” van Roemenië gestuit waar we een avond hebben kunnen dansen en borrelen.

Maar goed op vrijdag 6 augustus hadden we afgesproken met de nichten van Sandra dus reisden we af naar de Donau Delta; een gebied welke bekend staat om haar vele vogels (flamingo’s, pelikanen etc) en de mooie boottochten die je er kunt maken. Eenmaal daar aangekomen kregen we al snel het bericht dat hun vlucht flink vertraagd was en uiteindelijk haalden zij het niet meer om naar ons toe te rijden. Aangezien ze na 9 uur vertraging pas heel laat in Boekarest aankwamen zijn ze daar de eerste nacht gebleven.

Improvisatie!

Vol goede moed zouden zij zaterdag onze kant op rijden (4 uur rijden) maar helaas bleek het niet mogelijk een huurauto te regelen, die van de dag daarvoor was namelijk gecancelled. Na snel overleg besloten we daarom de plannen rigoureus te wijzigen en zijn wij richting Boekarest gereden. Dat was natuurlijk wel een stukje rijden maar gelukkig waren wij er rond etenstijd en konden we samen een gezellige avond in Boekarest hebben.

Zondag was er gelukkig wel een huurauto beschikbaar en hebben we de stad verlaten om richting Brasov te gaan. Adriaan en ik zijn in 2019 ook in deze stad geweest – die bekend staat om haar Hollywood letters op de berg – en het leek onze een mooie plek om te laten zien. Daarnaast zijn er in de buurt van Brasov veel toeristische plaatsjes en had Gonny haar zinnen gezet op het kasteel van Dracula in Bran dus konden we dat mooi combineren met elkaar.

Zondag, maandag en dinsdag hebben we dan ook in de buurt van Brasov doorgebracht waar we gewandeld hebben (bleken wij ineens een super conditie te hebben – zonder pauzes of hijgen de berg op in tegenstelling tot de dames), het Dracula kasteel bezocht hebben, gebarbecued en Brasov hebben verkend. Gonny en Karin zijn ook nog op berentocht geweest en een beer gespot. Dinsdag einde van de dag hebben we elkaar gedag gezegd. Het was ontzettend gezellig samen en leuk om de boel zo aan elkaar te improviseren.

Bulgarije

Na het afscheid zijn wij doorgereden naar de grens met Bulgarije. Het was namelijk tijd om Roemenië te verlaten en door te reizen naar het volgende land!  Sinds woensdag zijn we in Bulgarije we zijn nu al helemaal weg van het land. Met een oppervlakte van Portugal en een bevolkingsaantal van 7 miljoen kun je op zijn zachts zeggen dat het land dun bevolkt is. We rijden daardoor veel door “lege” gebieden en hele kleine dorpjes. Gelukkig is er ook genoeg moois te zien en veel te wandelen. Zo zijn we bijvoorbeeld bij een hele mooie kerk in een rots geweest, hebben we een bezoek gebracht aan de stad Veliko Tarnovo die gebouwd is op meerdere heuvels (waardoor het van onze camperplaats bijna 500 traptreden naar beneden was van de stad), hebben we een kloof bezocht, watervallen en staan we nu op de top van een 1500 meter hoge berg in het Balkan National Park.

Morgen gaan we hier nog een dag wandelen en daarna reizen we rustig door richting Griekenland. Helaas hebben we niet super veel tijd want op 27 augustus vliegt Adriaan vanaf Thessaloniki voor 10 dagen terug naar Nederland. Gelukkig hebben we nog iets meer dan 10 dagen voor het zover is dus hopen we nog het beste uit Bulgarije te kunnen halen!